Gravid eller klimakeriet?

Igår drabbades jag än en gång av överhettning. Det tycks komma varje gång jag lägger mig i sängen och ska sova (eller varje morgon jag stiger upp eller varje grej jag gör).
Det måste finnas flera olika sätt att vara varm på, för när det här kommer och smyger på kvällarna finns det ingen återvändo.

Jag blir skitsur, flåsig, varm och får panik. Patte vill alltid kramas när vi ska sova, men det kan han glömma. Han får inte röra mig, och absolut inte ha en arm över mig för då får jag panik och börjar sprattla runt i sängen. Numera får han heller inte ligga för nära mig, för då blir det en backe i sängen och jag får kämpa med att inte rulla bakåt.

Vanligtvis brukar jag kunna koppla bort dom här värmesvallningarna, men inte numera. Jag klär av mig, sparkar bort täcken, puttar bort patrik, går ut på balkongen, dricker vatten och så vidare. Det enda som hjälper ett tag är att jag spolar upp iskallt vatten i badkaret som jag lägger mig i tills vattnet blivit varmt, av mig, sen går jag och lägger mig i sängen när jag fortfarande är blöt.

Det är ju underbart att en 20åring inte kan leva normalt pågrund av värme mitt i vintern, haha.

Jag trodde ju såklart att det är nåt fel på mig och har googlat. Tydligen är det helt normalt att vara äckligt varm hela tiden när man är gravid, speciellt såhär på slutet. I somras när jag var nygravid så frös jag ju konstant.

Patte blir dock skitsur för att barnet kommer förfrysa i mina isbad och näckningar på balkongen. Men jag lovar att med den kroppstemperatur jag har så kokar fostervattnet där inne. Jag får inte låsa dörren när jag går in på toaletten, jag får inte gå ut utan att han kontrollerat att jag har tillräckligt varma kläder och jag får absolut inte ligga så att magen på något sätt trycker mot något. Han är ju som söt :)

Nu har jag ju fördrivit lite tid iallafall. Ska gå ut till bussen som ska ta mig till barnmorskan, sen ska jag vara sådär jobbigt vuxen hela dagen och fixa massa viktiga och tråkiga saker. Hmf..

Jag har iallafall bjudit in mig på middag hos mormor och morfar idag. Hemmagjord palt står på menyn.. mmmm..


Otroligt suddig bild på lillkaggen..

Kommentarer

vavava?

namn:
kom ihåg mig?

e-postadress:

URL:

kommentar:

Trackback