Svininfluensan

Okej.. en gång för alla. Jag kommer snart spy på allt prat om den här influensan. Ser jag en till facebookstatus uppdateras om den där förbannade sjukan så ska jag aldrig mer logga in där. Blä!

Men eftersom att jag är en moralkärring och hatar att höra andras åsikter utan att lämna min egen så måste jag givetvis berätta hur det ser ut från mina ögon.

Jag är mer rädd för medicinerna man måste ta OM man nu får svininfluensan, än vad jag är för vaccinet.
Folk dör hela tiden runt om i världen pågrund av förkylning eller influensa. Vissa får fel, eller kanske ingen medicin. Andra är helt enkelt såpass svaga att dom inte klarar av en så "lätt" sjukdom som förkylning. Skillnaden är att det inte uppmärkamas på samma sätt. Aftonbladet hade ju inte haft annat att göra om dom skulle sitta och skriva ner varenda kotte som dog av en influensa eller magsjuka varje dag. Svininfluensan är jäkligt uppblåst och det är klart att media ska nämna varje som dör, även om dom knappt kan bevisa att det är influensan som tar död på dom. Oftast är det väl följdsjukdomarna som gör att kroppen ger upp. De senaste fallen jag orkat läsa om har ju iaf dött av typ lunginflammation (som man fått i samband med svininfluensan, eller vilken jävla influensa eller förkylning som helst)

Men nu är det plötsligt vaccinet som är det farliga. Först pratas det i veckor.. eller månader.. om att man ska ta den där förbannade sprutan. När alla börjar ta den så är det skit tydligen. Folk dör för fan inte av sprutan! Får man en allergisk reaktion beror det mest troligt att man är allergisk mot någon ingrediens i vaccinet. Sen om någon nu råkas dö av det så är det ju väldigt tråkigt. Men är man rädd för det tar man reda på det innan man sprutar in det i kroppen.

Trots det här har jag inte velat ta sprutan då jag varit naiv och tänkt "Näe det händer inte mig. Jag vill inte riskera barnets hälsa jadajada"

Men.. Igår när jag kände mig risig som fan så insåg jag att varken jag eller bäbis skulle klara av något värre än det. Så jag tänkte om och kom fram till att..

Händer något med mitt barn i magen så säger jag hellre att jag gjorde vad jag kunde för att skydda det lilla livet mot sjukdom och att jag inte kan hjälpa att vaccinet råkas vara farligt, om fallet nu är så. Det får forskarna leva med. Det är inte mitt, barnets eller sjuksystrarnas fel. Om jag däremot skulle bli sjuk i svininfluensan och barnet skulle ta skada (vilket det gör om man blir sjuk) så skulle jag inte orka leva med mig själv. Sen finns det ju en anledning till att vi i riskgruppen och FRÄMST gravida får dubbel dos och att vi har förtur. Skulle vi få influensan skulle vi bli "4 gånger sjukare" eller ha "4 gånger så stor risk att dö" av det.

Sen tycker jag att det är fel att säga att man inte kan ta vaccinet för att barnet kan bli dåligt. Sen sitter man och suger i sig cigaretter och snus, stressar ihjäl sig, äter dåligt, övertränar, undertränar eller liknande som är MINST lika farligt. Ät en fisk så har du i dig mer kvicksilver än vad som finns i sprutan.

Sverige är så pass klara i vad dom gör, att om det hade utgjort något större hot mot någon grupp av människor så hade man helt enkelt inte delat ut ett vaccin till hela sveriges befolkning. Sen att vissa människor kanske är allergiska mot vissa ingredienser och får reaktioner och kanske måste åka in är ju en annan grej.

Klart man blir lite dålig. Man får ju insprutat en liten dos svinsjuka. Vissa reagerar mycket, andra lite. Precis som med andra sjukdomar. Vissa blir snoriga när dom är förkylda, andra får krupp. Sådeså. Moraltantenmammafiffo har talat än en gång.

Så nu vet ni alla som har frågat. Ja, jag har tagit sprutan och även om det känns lite oroväckande än så länge så lever jag hellre med att jag gjorde allt jag kunde för att få en frisk bebis. Har jag blivit felinformerad får det stå för dom nötter som tutat i hela Sveriges befolkning att vaccinet ska hjälpa en från att bli sjuk. För det är ju så.. är jag sjuk.. blir bebis sjuk. Är jag frisk.. är bäbis frisk.

Och nej, det här är inte rikat åt någon alls. Jag är helt kluven och jag skiter fullständigt i andras beslut. Patte har inte tagit det och det får ju stå för han då. Jag ville inte heller ta det, bara för att jag är naiv och lyssnar på alla andras skit hela tiden. Men med åren har jag lärt mig att lita på magkänslan.. inte på aftonbladet och facebook.

Och hade det inte varit för bäbis så hade jag mest troligt inte heller tagit det. Så.. gör vad fan ni vill, lyssna på vad ni vill, men gnäll inte!! :) Tudels.

Kommentarer
Postat av: Patte-patte

Vänta bara till några mäktiga män börjar fjärrstyra er! Då kan du inte komma och gnälla! :) Medans jag är fri, så har du fått en hemlig microrobot insprutad i blodet som kommer ta över din hjärna! Mohaha!



Nä, men jag tar ingen spruta för att.. För att jag inte ids stå i nån jävla kö + att jag säkert redan haft trynsjukan :)

2009-11-12 @ 21:56:55
Postat av: Kenning

Jag är också gravid men kommer inte att ta sprutan (som jag känner just nu i alla fall;)). Ville bara skriva att även om du skulle bli sjuk så skulle INTE bebisen i magen ta skada eller bli sjuk! =) Ha en bra fortsatt graviditet! /Carro

Postat av: Anonym

Det finns ingen medicin då man fått svininfluensan eftersom den inte har med bakterier att göra utan virus, typ som förkylningar.

På det biter inga mediciner. Endast om du råkar få lunginflammation som påföljd av sjukdomen, då går själva lunginflammationen att bota.

2009-11-15 @ 09:09:47
Postat av: Frida

Nej men dom ger symptomlindrande läkemedel, typ kortison, penicillin osv. Svininfluensan blir man ju inte av med, men allt som den bidrar till kan man bota istortsett.

2009-11-15 @ 12:08:13
URL: http://fiffomiffo.blogg.se/

vavava?

namn:
kom ihåg mig?

e-postadress:

URL:

kommentar:

Trackback