käftis

nu har jag precis varit hos tandläkaren, och lagat TRE hål! och för att laga dom där 3 förbannade hålen var jag tvungen att få FEM bedövningssprutor. jag hade hellre tagit utan bedövning, som jag brukar. men eftersom att hålen satt på såna konstiga ställen var jag tvungen att ta. jag verkligen hatar sprutor. dom 3 första fick jag på höger sida där uppe, det var rätt lugnt, fast bara grejen att jag hade en spruta inkörd i käften halvvägs upp i hjärnan gjorde att jag började skaka. sen när dom sedan skulle ge 2 sprutor där nere gjorde det så jäkla ont alltså, rakt in i någon muskel måste det ha varit. för hela ansiktet spändes och jag kunde inte slappna av, förns sprutan var ute. dom bad mig gång på gång andas med magen, inte spänna mig, slappna av, andas lugnt men det gick inte. tårarna rann och jag låg där och skakade, inte av smärta, utan av att dom prickade något som dom inte borde. men efter att sprutorna var ute var smärtan och känseln borta, jag kände absolut ingenting, förrutom en mild förlamning och att det pirrade i tungan och i läppen. sen började dom borra och ha sig, vilket inte kändes ett jota. förrutom att hela ansiktet skakade med i borrens rörelser. jag hade tid 10 i 9, och nästa patient skulle komma 20 över 9, 10 i 10 var jag klar. det drog alltså ut på tiden eftersom att ett hål satt mellan 2 tänder, hur det nu har gått till. och dom fick sätta in någon metallgrej som skulle hålla tänderna ifrån varandra lite. sen tog som den största borren dom hade och borrade upp hålet så det var enormt, för att sen sätta in en plastpigg och smälta den i hålet. men det misslyckades och dom insåg att dom borrat upp ett alldels för stort hål för att det ska gå att lagas på "vanligt" sätt. så dom svor några ramsor och provade massa olika saker. men efter ca 20 minuter var dom klara med det, men då hade jag hunnit somna så jag vet inte vad dom gjorde. jag kände ju ingenting så jag visste heller inte vad jag hade för föremål i munnen då jag vaknade. men nog plockade dom ut minst 8 såna där pappersgrejer, eller bomullsgrejer eller vad det är. dom sa att när bedövningen släpper kommer jag ha en enorm tandvärk i ca 2 veckor, och då ska jag fara tillbaka dit, om 2 veckor, och fortsätta pilla med det där hålet som dom har borrat upp. alltså jag tror allvarligt att tandläkare mår bra av att göra illa andra. jag som går omvårdnadsprogramet och just nu har praktik är omringad av människor som antingen ligger inne för paliativ vård, eller bara för vård och smärtlindring. och jag gör verkligen allt för att dom ska må så bra som möjligt, och ha så lite ont som möjligt. och jag trodde att alla gjorde det. men icket.. tandläkarna bedövar för att sen kunna slita i tänderna brutalt och köra ner nålar i rötterna så det ilar nå så förbannat. dom tänker inte alls på hur det känns att ligga där. dom gör bara sitt jobb och sen är dem nöjda. tur bara att jag inte har tandläkarskräck, för hade jag haft det hade jag garanterat tuppat av idag. även fast att jag hade bedövning. nåja, bedövningen är värre än fan nu och jag kan seriöst inte öppna höger öga, det rinner bara tårar och är borddomnat. örat är också bedövat. mja, hela höger sida egetnligen, ändå bak till nacken. mamma tycker bara att det är skönt att jag inte kan prata, och roligt att jag inte har någon kontroll över tungan så jag ser ut som ett cp, bokstavligt talat. nu börjar jag dock känna hur det ilar i roten, jag vill inte ens veta hur det kommer kännas då bedövningen släpper helt. som tur var ska jag jobba idag så jag har fullt upp och inte tid att tänka på att det gör ont :) och jag brukar inte vara så känslig så det ska nog fixa sig. nu väntar jag på att tiden ska gå så jag ska få äta något, eftersom att jag håller på att hungra ihjäl. men banansalvan måste sluta smaka först sa dom hos tandläkarn, fast jag känner ju ingen smak så jag vet inte riktigt när det slutar smaka :) nåja, igår rensade jag ur mitt rum här hos mamma. jag tömde rummet på saker helt och hållet. tog bort min gräsliga sängram, sängbord, satt upp lite hyllor. väntar på att jag ska få min fotölj så jag kan ta ut garderoberna och sätta dit den istället. det är riktigt fresh där inne nu :) har även möblerat om. har inte gjort något åt rummet sen jag flyttade härifrån i 8an, så det var på tiden. alla i huset använde mitt rum som förråd så det blev en hel del grejer som kastades :) började städa klockan 10.00 och var klar 20.00 så jag var gode trött på kvällen. nåja, nu ska jag ut och härja med tyzon och sen försöka sova lite innan jag börjar. <3<3

Kommentarer
Postat av: Camilla

Jag tycker synd om dig Frixy! Du måste berätta allt för mig imorgon på hockeyn! ;)

2007-02-13 @ 17:39:43

vavava?

namn:
kom ihåg mig?

e-postadress:

URL:

kommentar:

Trackback